Az MI művészeti forradalma: Valódi kreativitás az algoritmusok mögött
Tartalom
Képes lehet-e egy MI ma olyan művészetet létrehozni, amely érzelmeket kelt benned?
Ha összetűzésre vágysz egy művésszel, egy egyszerű mondat megteszi: Az MI képes arra, amire te is. Az utóbbi időben robbanásszerűen megjelentek a csevegőrobotok és a szövegből képet generáló rendszerek.
Ezek aggodalmat váltottak ki írók, illusztrátorok és zenészek körében. Olyan MI eszközök, mint a ChatGPT és a DALL-E lenyűgöző technikai teljesítmények, de egyre inkább úgy tűnik, mintha céljuk az lenne, hogy unalmas, közhelyes tartalmat állítsanak elő.
Az MI eszközök kimenete sokszor csalódást kelt, de az emberek mégis imádják a létrehozás és megosztás folyamatát. Kevés dolog kielégítőbb, mint rávenni egy modellt, hogy valami illetlent vagy inkompetens dolgot csináljon. Ez a folyamat és az interakció az igazi ötlet az MI alapú művészet mögött.
Algoritmus által alkotott művészet
Az MI már hosszú ideje része az irodalom és videojátékok világának. Nézzük meg, hogyan hatott ez az alkotási folyamatokra.
Az algoritmusok által alkotott művészetnek hosszú története van, a 60-as évek Oulipo irodalmától a videojátékokban alkalmazott procedurális generációig. Az “Artbreeder” platform például olyan eszközökkel csábított művészeket, amelyek együttműködést és finomhangolási lehetőségeket kínáltak. Bár sok MI által generált média az érdektelenség vagy az újdonság ereje révén terjed, a visszajelzések és az interaktív folyamatok gyakran érdekes és kreatív eredményeket hoznak.
Az olyan játékok, mint a “No Man’s Sky” is bizonyítják, hogy az MI képes kibővíteni az emberi tervezők választásait, új művészeti ágakat nyitva meg ezzel. Az interaktív MI eszközök a legérdekesebb jövőképeket kínálják az MI és a művészet metszéspontjában, mivel lehetővé teszik az emberek számára, hogy saját ötleteiket beépítve kommunikáljanak a rendszerrel.
Procedurális generálás
Ez a technika algoritmusokat használ új tartalmak (például textúrák, pályák vagy művészeti elemek) automatikus előállítására. A cikk példaként említi a “No Man’s Sky” játékot, ahol ezt a technikát alkalmazzák.
Az interaktivitás varázsa
Az interakció révén elkerülhető az unalmasan céltalan érzés, amely gyakran jellemzi az “AI művészetet”. Az AYTA bot például azért szórakoztató, mert a felhasználók saját kérdéseikkel és ötleteikkel hozhatnak létre tartalmat, nem pedig csupán néhány előregyártott kérdésre adott válaszokból áll.
Az olyan eszközök, mint a ChatGPT, Gemini és Character.AI lehetőséget biztosítanak arra, hogy az emberek saját botokat hozzanak létre. Bár ezekből még nem született sok igazán érdekes munka, de megvan bennük a potenciál. Az AI Dungeon egyik legérdekesebb szolgáltatása a testreszabható történetrendszer volt, amely lehetővé tette az emberek számára, hogy egy világot, karaktereket és egy kezdeti forgatókönyvet hozzanak létre, amelyeket mások felfedezhettek.
Valódi művészet az MI-től?
Felmerül a kérdés: vajon ez valódi művészet, vagy csak szórakoztatás? Ted Chiang szerint a generatív AI médiának nincs művészeti értéke, mert az a kevés emberi döntés, amit tartalmaz, kiszóródik egy nagy mennyiségű tartalomba, ami így sablonossá és szándéktalanná válik. Azonban az interaktív MI rendszerek, ahol az interakció és a kommunikáció a lényeg, kiemelkedő művészeti értéket képviselhetnek.
Ted Chiang
Ted Chiang egy ismert sci-fi író, aki a cikkben idézett gondolatai alapján azt állítja, hogy az AI által generált média általában emberi döntések nélkülözésével jön létre, ami miatt sablonos és jellegtelen lesz. Chiang szerint az emberi kreativitás és érzelmi mélység azok a tényezők, amelyek igazán különlegessé és értékessé teszik a művészeti alkotásokat.
Az AI képes lehet ugyan nagy mennyiségű tartalmat előállítani, de hiányzik belőle az a finom érzékenység és egyedi látásmód, amelyet csak az emberi tapasztalatok képesek nyújtani. Ezért szerinte az AI által létrehozott művek gyakran nem képesek valódi hatást gyakorolni a közönségre, mivel hiányzik belőlük az a személyes érintés, amely az igazi művészetet élettel tölti meg..
A “Hey Robot” például azt vizsgálta, hogyan kommunikálnak az emberek a hangasszisztensekkel. Az AI Dungeon 2 pedig egy korai OpenAI szöveges modellt használt, hogy egy klasszikus szövegalapú kalandjáték stílusában szinte bármilyen műfajt és témakört felöleljen.
Az MI ipar és a művészek közötti feszültség
Az AI cégek gyakran vonakodnak megengedni, hogy művészek túl sok kockázatot vállaljanak a rendszereik használatával. Az olyan cégek, mint az OpenAI, ragaszkodnak ahhoz, hogy termékeik objektív válaszadó gépek, amelyek növelik a termelékenységet. Az interaktív eszközök azonban a legérdekesebb lehetőségeket kínálják az MI művészet számára, még akkor is, ha ezek a legkockázatosabbak.
Eközben az MI hívei gyakran inkább zaklatják a művészeket, minthogy együttműködnének velük, azt mondogatva, hogy a művészeknek mindenképpen használniuk kell az MI eszközöket, különben elavultak lesznek. Ez a hozzáállás nem segíti elő az együttműködést az MI ipar és a művészek között. Az interaktív MI eszközök azonban, mint például a chatrobotok és az AI Dungeon, olyan élményt kínálnak, amely világosan emberi irányítást igényelne, és amelyet nehéz vagy lehetetlen lenne egy emberi tervezőnek egyedül megvalósítani.
Zárszó
Az AI és a művészek közötti feszültségek ellenére az interaktív MI művészet új lehetőségeket nyit meg. A technológia erősségeit és korlátait csak művészekkel együttműködve tanulhatjuk meg igazán kihasználni. Az együttműködés során a művészek és az AI fejlesztők kölcsönösen inspirálhatják egymást, új kreatív megoldásokat találva és a hagyományos művészeti kifejezésmódokat új dimenziókkal gazdagítva. Az AI nemcsak eszközként szolgálhat, hanem egyfajta alkotótárs is lehet, amely segít a művészeknek a saját határaik túllépésében. Ez az együttműködés különleges műalkotások létrejöttéhez vezethet, amelyek nemcsak technológiai szempontból, hanem esztétikai és érzelmi szinten is új élményeket nyújtanak a közönség számára.
Az AI és a művészek közötti feszültségek ellenére az interaktív MI művészet új lehetőségeket nyit meg. A technológia erősségeit és korlátait csak művészekkel együttműködve tanulhatjuk meg igazán kihasználni.